Prehranska dopolnila so v zadnjih letih postala zelo priljubljen dodatek dnevni prehrani. Po njih posegamo iz različnih razlogov.

Nekateri jemljejo prehranska dopolnila preventivno proti bolezni, drugi pa z namenom da bi izboljšali fizične ali umske sposobnosti. Prehranska dopolnila s širokim spektrom mikrohranil (v nizkih do zmernih odmerkih) so priporočljiva predvsem za tiste, ki s prehrano ne zadovoljujejo vseh potreb po vitaminih in mineralih.

Nekaj epidemioloških študij navaja pozitivne učinke multivitaminskih dopolnil, vendar za celovito oceno o varnosti glede na količino in kvaliteto, bi bile potrebne dodatne raziskave.

Prehranska dopolnila za starostne skupine

Specifične skupine posameznikov imajo lahko večje potrebe po specifičnih hranilih. Starejši ljudje imajo pogosto slabo prilagojeno prehrano glede na njihove individualne potrebe. Čeprav je njihova potreba po energijski vrednosti hrane manjša, potrebujejo enako ali večjo količino beljakovin, vitaminov in mineralnih snovi.

Naslednja skupina, ki je upravičena do multivitaminskih dopolnil, so nosečnice. Še posebno pri nosečih ženskah je pomembno, da se držijo predpisanih količin, predvsem zaradi možnih negativnih učinkov prevelikih količin nekaterih vitaminov.

Varnost in neželeni učinki prehranskih dopolnil

Prehranska dopolnila vsebujejo naravne in sintetične snovi. Čeprav jih dojemamo kot varna ni povsem tako, saj neposredno zaradi zaužitih prekomernih količin in posledičnih zapletov, so nekateri primeri končali s smrtnim izidom.

Učinki nekaterih hranil so lahko zelo resni. Vitamini A, D in B6, ki so pogosto na voljo v prehranskih dopolnilih, lahko povzročijo resne neželene učinke. Presežek vitamina A lahko med nosečnostjo povzroči okvare ploda. Zaradi presežka vitamina D, lahko pride do kalcifikacije krvnih žil in posledične poškodbe ledvic, srca in pljuč. Vitamin B6 lahko povzroči trajne poškodbe senzoričnih živcev. Poleg tega je vsekakor pomembno razlikovati vitamine naravnega ali sintetičnega izvora. Stranski učinki vitaminov naravnega izvora so izjemno redki.

Tudi minerali lahko povzročijo zdravstvene težave. Prekomeren vnos kalcija poveča tveganje za nastanek ledvičnih kamnov. Preveč zaužitega železa, pa lahko vpliva na absorpcijo drugih mineralov.

Pomembno je vedeti, da so priporočene dnevne količine (RDA) predvidene za zdrave ljudi. Nekatera zdravila lahko povečajo ali pomanjšajo potrebo po določenem hranilu.