Koencim Q10 ali ubikinon je substanca zelo podobna vitaminom. Prisoten je v vseh celicah v našem organizmu, največ se ga nahaja v srcu, jetrih, ledvicah in trebušni slinavki – v organih z visoko stopnjo metabolizma.

Organizem sam proizvaja koencim Q10, ker je nujno potreben v procesu proizvodnje energije, je prisoten v skoraj vseh celicah. Deluje kot prenašalec elektronov pri procesu imenovanem oksidativna fosforilacija, ki poteka v mitohondrijih. Glavna naloga koenzima Q10 je pretvorba energije iz hrane v energijo katero lahko uporabimo in sicer v obliki molekule adenozin trifosfata – ATP.

telesna-priprava-tek-prehrana-dietetik.si

Vloga koenzima Q10 v organizmu

Pomembno vlogo ima tudi kot antioksidant saj preprečuje nastanek morebitnih poškodb prostih radikalov. Skupaj z vitaminom E in mineralom selenom ščiti membrano celice pred poškodbami.

Pomemben vir koencima Q10 je prehrana. Nekaj ga zaužijemo z ribami, sojinim oljem ali arašidi, največ ga vsebuje govedina in živalski organi, kot so: srce, jetra in ledvica (organi z visoko stopnjo metabolizma). Največ ga vsebuje srčna mišica goveda.

β-glukani-holesterol-dietetik.si

Koenzim Q10 si je prslužil tako ime, ker deluje v celicah kot koencim. Koencimi pomagajo encimom pri metabolizmu hranil. Črka Q je prva črka angleške besede za kinon – Quinone. Številka 10 pa označuje število izoprenskih enot v stranski verigi koencima. Ker je koencim Q10 pri višjih temperaturah nestabilen, se ga s termično obdelavo živila izgubi približno polovico.

Zakaj je koenzim Q10 pomemben?

S starostjo sposobnost sinteze koencima Q10 v celicah vpada, zato postane vnos s prehrano ali v obliki prehranskega dodatka čedalje bolj pomemben. Do 30. leta starosti naše celice sintetizirajo dovolj koencima, po 40. letu starosti pa je sinteza zmanjšana že za 30 odstotkov. Pri 80 letnik kar za 60 odstotkov.

Študije so dokazale pozitivne učinke koencima Q10 pri koronarni bolezni, povišanem krvnem tlaku, povišanem krvnem sladkorju, trigliceridih in slabemu holesterolu.

Koencim Q10 kot dodatek v prehrani, izboljša v celicah proces pridobivanja energije iz hrane, varuje pred oksidativnim stresom, ki nastane prav tako pri procesu oksidativne fosforilacije. Dokazani pa so bili tudi ugodni učinki pri zdravljenju kakor tudi preprečevanju nastanka kardiovaskularnih bolezni.